UCHWAŁA NR 418/XXVII/2004
RADY MIASTA RYBNIKA
z dnia 17 listopada 2004r.
w sprawie: przyjęcia statutu Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Rybniku.
Działając na podstawie :
art.40 ust. 2 pkt 2, art. 41 ust.1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz.1591 z późn. zm.)
§59 ust.2 Statutu Miasta Rybnika przyjętego uchwałą Nr 834/XLIII/2002 Rady Miasta Rybnika z dnia 4 października 2002r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Rybnika (Dz. Urz. Woj. Śl. Nr 80, poz. 2876)
na wniosek Prezydenta Miasta Rybnika po zaopiniowaniu przez Komisję Gospodarki Komunalnej
postanawia:
§ 1.
Przyjąć Statut Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Rybniku, w brzmieniu załącznika do niniejszej Uchwały.
§ 2.
Traci moc Statut Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej przyjęty uchwałą Nr 245/XVII/2004 Rady Miasta Rybnika z dnia 21 stycznia 2004r.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
ZAŁĄCZNIK DO UCHWAŁY
NR 418/XXVII/2004 z dnia 17.11.2004r.
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Rybniku, zwany dalej "Zakładem" jest gminną jednostką utworzoną w formie zakładu budżetowego.
2. Podstawą prawną działania Zakładu jest:
1) ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.);
2) ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm);
3) uchwała Nr 137/XVIII/91 Rady Miasta Rybnika z dnia 29 maja 1991r. w sprawie przekształcenia komunalnych przedsiębiorstw użyteczności publicznej w jednostki i zakłady budżetowe;
4) niniejszy Statut.
§ 2.
1. Zakład prowadzi działalność na terenie miasta Rybnika.
Siedziba Zakładu mieści się w Rybniku, przy ul. 3 Maja 12.
Zakład jest powołany do świadczenia usług w zakresie gospodarowania zasobami lokali mieszkalnych i użytkowych na terenie Miasta.
Zadania i cele działalności Zakładu
§ 3.
Do zadań Zakładu należy:
Gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, polegające w szczególności na:
zaspakajaniu potrzeb mieszkaniowych należących do wspólnoty samorządowej gospodarstw domowych o niskich dochodach pozostających równocześnie w trudnych warunkach mieszkaniowych ,
opracowywaniu wieloletnich programów gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, oraz zasad polityki czynszowej,
obsłudze Społecznej Komisji Mieszkaniowej,
gromadzeniu i weryfikacji wniosków o najem lokali mieszkalnych w tym socjalnych, oraz zawieraniu umów najmu z osobami spełniającymi warunki do ich zawarcia,
gospodarowaniu lokalami socjalnymi oraz tymczasowymi pomieszczeniami na potrzeby uprawnionych do ich otrzymania,
wyrażaniu zgody na zamianę lokali mieszkalnych w tym socjalnych,
organizowaniu przetargów w celu oddania w najem lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej powyżej 80 m2,
ustalaniu prawa do najmu osobom pozostałym w lokalu mieszkalnym po śmierci lub po wyprowadzeniu się głównego najemcy,
wydawaniu zgody na podnajem lokalu mieszkalnego,
załatwianiu spraw związanych z kaucją mieszkaniową,
Gospodarowanie lokalami użytkowymi w tym zwłaszcza prowadzenie postępowań (w tym przetargów) dot. najmu i podnajmu lokali użytkowych.
Obsługa najemców w zakresie wynikającym z zadań wynajmującego, a w szczególności:
organizowanie napraw awaryjnych urządzeń technicznych w budynkach,
wydawanie zaświadczeń, poświadczeń i sporządzanie innych dokumentów na wniosek najemców;
przejmowanie i przekazywanie protokolarne lokali;
prowadzenie ewidencji mieszkańców w gospodarowanych zasobach;
rozliczanie najemców zdających mieszkania z tytułu zużycia elementów wyposażenia technicznego oraz wystawianie not obciążeniowych;
prowadzenie dokumentacji czynszowej lokali mieszkalnych i użytkowych;
przyjmowanie opłat czynszowych i innych należności;
zabezpieczanie zwolnionych lokali przed nielegalnym zajęciem.
Techniczna ochrona zasobów lokalowych poprzez:
1) dokonywanie przeglądów technicznych budynków i lokali:
2) planowanie i wykonywanie napraw budynków i budowli, zarówno siłami własnymi jak i w systemie zleconym;
nadzorowanie i rozliczanie finansowe oraz rzeczowe wykonywanych napraw;
Utrzymywanie nieruchomości w należytym stanie sanitarnym i estetycznym poprzez:
1) zlecanie wywozu nieczystości stałych i płynnych wyspecjalizowanym w tej działalności jednostkom;
2) kontrolę wywozu nieczystości pod kątem jakości i częstotliwości tych prac;
3) sprzątanie pomieszczeń wspólnego użytku;
wykonywanie konserwacji urządzeń sanitarnych w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego użytku.
Zawieranie umów, zapłata i nadzorowanie wykonawstwa usług komunalnych przez inne jednostki w zakresie:
1) zaopatrzenia w wodę;
2) dostawy energii cieplnej i ciepłej wody;
3) usuwania nieczystości stałych i płynnych;
4) dostawy energii elektrycznej;
5) wycieru kominów;
6) konserwacji anten zbiorczych.
1) opracowanie rocznych planów ekonomiczno-finansowych;
2) opracowanie planów dotacji;
3) prowadzenie spraw kadrowych, płacowych oraz ubezpieczeń społecznych;
4) prowadzenie spraw socjalno-bytowych;
5) prowadzenie syntetycznej i analitycznej ewidencji księgowej w tym;
a) prowadzenie rachunków rozliczeniowych z dostawcami usług komunalnych i wykonawcami remontów,
b) prowadzenie ewidencji czynszów i ich windykowanie poprzez wystawianie wezwań do zapłaty oraz kierowanie spraw do sądu,
c) prowadzenie rozliczeń z pracownikami z tytułu wynagrodzeń za pracę, rozliczeń podatkowych i ubezpieczeniowych;
6) prowadzenie kasy i pełnego obrotu gotówkowego;
7) opracowanie analiz ekonomicznych i sporządzanie obowiązujących sprawozdań.
8. Gospodarowanie zasobami, nieruchomościami i lokalami nie stanowiącymi własności komunalnej w ramach administracji zleconej lub zarządu zleconego przez wspólnoty mieszkańców.
Struktura organizacyjna zakładu
§ 4.
1. Działalnością Zakładu kieruje dyrektor, który reprezentuje go na zewnątrz, odpowiada za jego funkcjonowanie, dobór pracowników oraz powierzone składniki majątkowe.2. Dyrektora zatrudnia i zwalnia Prezydent Miasta.
3. Dyrektor Zakładu działa jednoosobowo, zgodnie z przepisami prawa na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta.4. Strukturę organizacyjną Zakładu określa Regulamin Organizacyjny, zawierający szczegółowy wykaz stanowisk, ich podporządkowanie oraz przypisane im zadania, ustalony przez dyrektora Zakładu i zatwierdzony przez Prezydenta Miasta.
5. Dyrektor i pracownicy powinni posiadać odpowiednie do zajmowanych stanowisk kwalifikacje określone przepisami prawa.
6. Dyrektor Zakładu jest w stosunku do zatrudnionych w Zakładzie pracowników pracodawcą w rozumieniu przepisów Prawa Pracy.
Gospodarka finansowa i mienie
§ 5.
1. Zakład prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących zakłady budżetowe.
2. Podstawą gospodarki finansowej zakładu jest plan finansowy sporządzony przez dyrektora Zakładu.
3. Księgowość prowadzi Zakład we własnym zakresie, zgodnie z typowym planem kont dla zakładów budżetowych.
4. ¬ródłem przychodów Zakładu są: dotacje budżetowe, dochody z prowadzenia statutowej działalności oraz inne wpływy. Zakład przeznacza rozchody na finansowanie kosztów działalności statutowej.
5. Zakład jest wyposażony w majątek konieczny do realizacji wykonywanych przez niego zadań statutowych. Majątek ten stanowi własność komunalną miasta Rybnika i przekazywany jest Zakładowi na zasadach wynikających z obowiązujących przepisów.
Postanowienia końcowe
§ 6.
Zmiany Statutu Zakładu następują w formie przewidzianej dla jego uchwalenia.