Załącznik do
Zarządzenia Nr 205/2010
Prezydenta Miasta Rybnika
z dnia 29.04.2010r.
Regulamin rozliczania nakładów poniesionych przez najemcę lokalu użytkowego będącego własnością lub w posiadaniu Miasta Rybnika.
Regulamin ustala zasady uzyskiwania przez najemców lokali użytkowych zgody na przeprowadzenie remontu i dokonania ulepszeń lokalu oraz warunki rozliczenia poniesionych nakładów w czynszu.
§ 1.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Wynajmującym - należy przez to rozumieć Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Rybniku,
- Najemcy - należy przez to rozumieć najemcę lokalu użytkowego lub osobęzajmującą lokal użytkowy na podstawie innego tytułu prawnego.
§ 2.
Nakłady poniesione na remont lub ulepszenie lokalu użytkowego mogą zostać rozliczone Najemcy w czynszu na zasadach określonych niniejszym regulaminem, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:
- Najemca uzyskał pisemną zgodę Wynajmującego na przeprowadzenie remontu lub ulepszenie lokalu użytkowego i rozliczenie poniesionych nakładów w czynszu,
- Wynajmujący nadzorował wykonywane prace,
- Wynajmujący dokonał odbioru wykonanych prac,
- Najemca nie posiada zaległości w opłatach za najem lokalu użytkowego,
- Najemca dokonał nakładów do których nie był zobowiązany na podstawie obowiązujących postanowień umowy najmu.
§ 3.
Ustala się następujący tryb udzielania zgody o której mowa w § 2 pkt. 1):
- Najemca składa pisemny wniosek o wyrażenie zgody na dokonanie we własnym zakresie prac remontowych lub ulepszeń lokalu wraz ze wstępnym kosztorysem,
- Wynajmujący rozpatruje wniosek biorąc pod uwagę:
- konieczność przeprowadzenia wnioskowanych prac,
- stan techniczny elementów objętych wnioskiem,
- interes Wynajmującego oraz Najemcy,
- W przypadku kiedy wniosek Najemcy jest uzasadniony, Wynajmujący wydaje Najemcy pisemną zgodę na wykonanie prac. Zgoda określa:
- zakres prac,
- wskazanie na jakich warunkach będzie możliwe dokonanie rozliczenia nakładów w czynszu oraz określenie maksymalnej kwoty możliwej do rozliczenia,
- zastrzeżenia, że: wszelkie prace odbywać się będą pod nadzorem wyznaczonego pracownika Wynajmującego oraz że każdy zakończony etap prac będzie podlegał odbiorowi dokonanemu przez Wynajmującego, pod rygorem braku możliwości rozliczenia dokonanych nakładów.
§ 4.
Ustala się następujące zasady rozliczenia nakładów poniesionych przez Najemcę na remont lub ulepszenie lokalu użytkowego:
- wartość poniesionych przez Najemcę nakładów ustala się w oparciu o przedłożone faktury ( w oryginale) wystawione zgodnie z zatwierdzonym przez Wynajmującego kosztorysem powykonawczym, jednak po cenach nie wyższych od średnich cen podanych dla standardowych materiałów i robót w SEKOBUDZIE dla danego kwartału,
- rozliczeniu podlegają prace w zakresie udzielonej zgody Wynajmującego do wysokości ustalonej przez strony maksymalnej kwoty możliwej do rozliczenia,
- rozliczenia nakładów dokonuje się poprzez obniżenie maksymalnie o 50% czynszu najmu do czasu pokrycia uzgodnionej wartości poniesionych nakładów. Strony w formie pisemnego porozumienia potwierdzają wartość nakładów podlegających rozliczeniu oraz ustalona wysokość obniżonego czynszu za dane miesiące w okresie rozliczenia nakładów.
§ 5.
- Jeżeli Najemca przyczynił się do złego stanu elementów technicznych lokalu Wynajmujący wydaje zgodę na dokonanie remontu lub wymiany bez możliwości rozliczenia poniesionych nakładów.
- W przypadku rozwiązania umowy najmu przez Najemcę nie przysługuje mu roszczenie o zwrot nierozliczonych nakładów.
§ 6.
W uzasadnionych przypadkach Wynajmujący za zgodą Prezydenta Miasta może określić inne sposoby rozliczeń nakładów poniesionych przez Najemców.